
Marraskuun puolivälissä olimme mukana Autodesk University -konferenssissa Las Vegasissa. Autodeskin käyttäjäkonferenssi järjestetään vuosittain. 10 000 osallistujaa kokoontui neljäksi päiväksi verkostoitumaan ja kuuntelemaan lähes tuhatta luentoa.
Luentoja oli tarjolla eri aihepiireistä päättäjille, vaikuttajille sekä tietomallinnuksesta ja tuotteista kiinnostuneille, unohtamatta erilaisia hankkeita. Näyttelyalueella oli 186 yritystä esittelemässä tuotteita ja palveluitaan.
Viikko alkoi maanantaina yhteisöjen (ATC, BIM, Transportation) summit-kokouksilla ja kehitysverkoston (ADN) kokoontumisilla. Kehitysverkoston pääteema oli Autodeskin Forge -alusta, jonka päälle verkoston jäsenet voivat tehdä omia sovelluksia.
Varsinainen tapahtuma alkoi tiistaina, ja päivän ensimmäisiin esityksiin kuului Norjan ratahallinnon InterCity-projektin esittely. Puhumassa olivat Kristin Lysebo (BIM Manager) ja Henning Vardøen (Project Manager). Norjan InterCity on 250 kilometriä pitkä, huippunopea kaksiraiteinen rata, joka kulkee 22 kaupungin läpi.
Tiistaiaamupäivä huipentui Autodeskin toimitusjohtaja Carl Bassin ja teknologiajohtaja Jeff Kowalskin keynote-avauspuheenvuoroon. Kymmentuhatpäisen yleisön edessä esiintyi myös 16-vuotias opiskelija Anna Nixon.
Loppupäivän esitykset koostuivat erilaisista talo- ja infrapuolen tietomallinnushakkeista, pilviteknologioista ja esineiden internetistä (IoT). Suurimpana haasteena olikin valita laajasta tarjonnasta kiinnostavimmat esitykset.
Keskiviikon ohjelmassa oli rakennus- ja infrapuolen tiedonhallintaan liittyviä esityksiä. Aamupäivän keynote-sessiossa esiteltiin erilaisia tuoteinnovaatioita. Suurimman huomion sai Autodeskin uusi konsepti Project Quantum, joka yhdistää eri toimialojen tietomallit ja hankeohjauksen yhdeksi kokonaisuudeksi.
Iltapäivän sessioissa jatkettiin Project Quantumin esittelyä, ja käsiteltiin mm. pistepilviä ja laserskannausta. Yksi mielenkiintoisimmista tuotteista oli Autodeskin visuaalinen ohjelmointialusta Dynamo.
Viimeisen päivän tarjontaan kuului tuotepohjaisia esityksiä erilaisissa projekteissa ja hankkeissa. Päivän ehdoton kohokohta oli Autodeskin markkinointijohtajan Andrew Anagnostin ja näyttelijä Rob Corddryn lopetuspuheenvuoro.
Autodesk University järjestetään vuosittain, ja osanottoa siihen kannattaa harkita. Tapahtumassa on runsaasti tarjontaa eri kohderyhmille toimialasta ja asemasta riippumatta.
Lue lisää Autodeskin blogista:
AU Las Vegas 2016: What we learned