Kesätyöntekijänä aloittanut Vincent Wiik on edennyt kahdessa vuodessa vastuulliseen rooliin asiakaspäälliköksi.
Rakennusala tuli Vincent Wiikille käytännön tasolla tutuksi jo nuorena, kun hän aloitti 15-vuotiaana kesätyöt omakotitalon työmaalla. Seuraavana vuorossa oli kerrostalotyömaa, ja opiskeluaikoina hän oli yhden kesän työnjohtoharjoittelussa ja toisen rakennuttamisen puolella. Wiik opiskeli Aalto-yliopistossa rakennustekniikkaa ja valmistui kesällä 2021.
– Minua on aina kiehtonut rakentamisessa se, miten suuria ja monimutkaisia kokonaisuuksia voidaan toteuttaa. Kun katsoo Kalasataman tornitaloja, stadioneita ja muita todella suuria hankkeita, se aiheuttaa vieläkin hieman ihmetystä, miten sellaisia on saatu pystyyn, Wiik sanoo.
Kandityön valmistumisen jälkeen hän pääsi kesätöihin Point Group -konserniin kuuluvaan Buildpoint Oy:hyn toukokuussa 2019. Syksyllä hän suuntasi vaihto-opiskelijaksi Milanoon, mutta mielenkiintoiset työtehtävät saivat hänet palaamaan Buildpointille vaihdon jälkeen.
– Tuntui, että täällä oli hyvät mahdollisuudet oppia uutta rakennusalan ohjelmistoista ja muutenkin kehittyä ammattilaiseksi. Yritys oli vielä suhteellisen uusi, joten pääsin alusta lähtien mukaan vaikuttamaan itse siihen, miten yritys menestyy.
Parasta Point Group -konsernissa on hänen mielestään työkaverit ja hyvä tiimihenki.
– Yhteisöllisyys ja ihmisten draivi tätä työtä kohtaan. Tänne on saatu rekrytoitua kovia asiantuntijoita, jotka vastaavat eri kokonaisuuksista. Kaikki ovat asiakkaita varten ja ottavat hommansa tosissaan.

Aihe diplomityölle löytyi Ihku-hankkeesta
Diplomityönsä Wiik toteutti Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä ja -palveluallianssi Ihkulle. Allianssihankkeessa kehitetään laskentapalvelu, jolla tuotetaan luotettavia kustannusarvioita infrahankkeiden eri vaiheisiin.
– Sain hyvän aiheen, jossa tutkin infrahankkeen koon vaikutusta rakentamisen kustannuksiin, eli käytännössä mittakaavaetuja infrarakentamisessa. Tarkoituksena on, että Ihku-järjestelmässä pystyttäisiin ottamaan huomioon hankkeen koon vaikutus ja parantamaan kustannusarvioiden tarkkuutta.
Hän myös työskentelee muutaman päivän viikossa Ihku-hankkeessa asiantuntijana.
– Päätehtäväni siellä on erilaisten panoshintojen määrittäminen ja tiedusteleminen toimittajilta. Ajatuksena on, että kustannusarvion tekijä pääsee panostasolla tarkastelemaan rakennusosia ja katsomaan, mistä ne koostuu. Sen vuoksi on tärkeää, että oikeat panokset ovat tiedossa ja ne ovat oikean hintaisia.
Wiik näkee allianssihankkeet hyvänä kehityksenä rakennusalalla.
– Aiemmin mielikuvani rakennusalasta on ollut vähän sellainen, että kaikki tekevät omaa juttuaan ja lopuksi riidellään. Uudet hankkeen toteutustavat ja toimitusmallit ratkaisevat tätä tehokkaasti. Esimerkiksi Ihkussa tuntuu kuin kaikki olisivat samassa firmassa töissä, vaikka hankkeessa onkin monta eri tilaajaosapuolta ja toteuttajaa.
Ohjelmistoasiantuntijasta asiakaspäälliköksi
Työtehtävät ovat muuttuneet ajan kuluessa ja vastuutakin on tullut reippaasti lisää.
– Ensimmäisenä kesänä työ oli paljon eri materiaalien tuottamista ja päivittämistä esimerkiksi koulutuksia varten, sekä nettisivutekstien kirjoittamista eri tuotteista. Kun palasin Milanosta, minulle oli mietitty työtehtävät valmiiksi niin, että aloin ottaa Bluebeam Revu -ohjelmistosta enemmän vastuuta.
Uuden ohjelmiston haltuunotto käynnistyi perehtymisellä, minkä jälkeen Wiik veti asiakastapaamisia etäyhteyksillä ja esitteli ohjelmiston ominaisuuksia yrityksille. Bluebeam Revun tultua tutummaksi hän alkoi myös pitää ohjelmistokoulutuksia.
– Pikkuhiljaa tuli sellainen kokonaisvastuu, ja myynti ja markkinointi myös mukaan. Viime aikoina olen saanut suurempaa portfoliota, kun mukaan tulivat Autodeskin tuotteet talosegmentille. Työ on käytännössä samantyylistä kuin Bluebeam Revun kanssa, mutta tuotteet ovat vähän monimutkaisempia ja kokonaisuus laajempi.
Haastavinta työssä on ollut jatkuva uuden oppiminen, vaikka se onkin samalla antoisaa.
– Ensimmäisiin koulutuksiin valmistautuminen oli jännittävää, vaikka olinkin ihan valmis siihen. Ylipäätään uusien asioiden oppiminen vaatii aina aikaa, jota voi olla vaikea löytää niin että pystyy kunnolla paneutumaan asiaan.
Toukokuussa 2021 Wiikin tehtävänimike muutettiin ohjelmistoasiantuntijasta asiakaspäälliköksi. Monipuoliseen työnkuvaan kuuluu muun muassa tarjousten tekemistä ja jatkotoimenpiteitä, asiakastapaamisia ja yhteydenottoihin vastaamista, sisäisiä palavereita ja Ihku-hankkeeseen liittyviä tehtäviä.
– Valmistumisen myötä tuli laajempi vastuualue, ja titteli vaihtui kuvaamaan paremmin rooliani. On tietysti hienoa, että tekemiseen on oltu tyytyväisiä. Se kasvattaa itsevarmuutta ja antaa luottoa siihen, että tekee oikeita asioita. On kiva nähdä, että kun yrittää aina tehdä parhaansa, se huomataan ja palkitaan.
Tärkeintä on asiakkaiden työn helpottaminen
Vincent Wiik on aina viihtynyt erinomaisesti asiakastyössä. Yksi oman työn parhaita puolia ovatkin tyytyväiset asiakkaat.
– Pidän siitä, että saan olla ihmisten kanssa tekemisissä ja auttaa heitä. Paras fiilis tulee siitä, kun pystyy tarjoamaan asiakkaille jotain, mikä ratkaisee oikeasti ongelman ja vie heidän toimintaansa eteenpäin. Tai kun vetää koulutuksia ja joku sanoo, että tämä oli ihan uusi juttu ja hän on todella iloinen, että osallistui koulutukseen.
Myös Point Groupin tarjoamat kehittymismahdollisuudet saavat kehuja. Yrityskaupan myötä pointtilaiset ovat osa Euroopan laajuista Arkance-organisaatiota ja voivat hyödyntää koulutuksia ja osaamista muista maista.
– Jos kokee tarvitsevansa koulutusta ja sen perustelee hyvin, siihen myös tartutaan. Täällä saa lisää vastuuta ja pääsee kehittymään, osittain niin että itse ryhtyy asioihin, mutta selkeästi esihenkilötkin miettivät uusia mahdollisia tehtäviä. Ihmisten vahvuudet huomataan ja sen myötä räätälöidään työtehtäviä ja mietitään myös tulevaisuutta.
Rakennusalalla Wiik tuntee omaksi jutukseen erityisesti ohjelmistojen yhteensovittamisen. Suunnittelijoilla ja urakoitsijoilla on erilaiset tarpeet, joten on tärkeää varmistaa, että kaikki voivat hyödyntää syntynyttä dataa.
– Käytännössä kaikkihan käyttävät jotain ohjelmistoa. Pitää miettiä, mitkä ovat parhaat ohjelmistot eri osapuolille ja miten tieto on sellaisessa muodossa, että sitä pystytään tehokkaasti hyödyntämään seuraavissa vaiheissa. Tavoitteena on aina helpottaa asiakkaan työtä, oli se sitten itse ohjelmistolla tai niiden hallinnalla.