Ota yhteyttä
Ota yhteyttä myyntiin

Asiakasroolista Arkancen omiin riveihin


Kati Kätsyri aloitti uransa opiskelemalla talonrakentajaksi ja täydensi myöhemmin osaamistaan miljöösuunnittelijan AMK-tutkinnolla. Valmistumisensa jälkeen hän teki viherrakentamiseen liittyviä tehtäviä, ja sitten mukaan tuli tie- ja vesihuoltosuunnitteluun kuuluva pesti.

– Oman matkani Arkancelle alku silloisella Vianovalla, joka sittemmin tunnettiin myös Civil Pointina, on tietynlainen klassikkotarina. Olin aiemmassa työpaikassani Arkancen tarjoamien ohjelmien pääkäyttäjä. Osallistuin innokkaasti koulutuksiin ja selvitin ohjelmistoon liittyviä asioita tuen kanssa. Näin tulimme arkancelaisten kanssa tutuiksi puolin ja toisin, ja tietyn ajan kuluttua minulle tarjottiin työtehtävää yrityksessä. Pääkäyttäjäroolini myötä kiinnostus ohjelmistoja kohtaan oli kasvanut entisestään, ja siksi halusin päästä mukaan kehitystyöhön, muistelee Kati Kätsyri.

Kätsyrin oli helppo vastata myöntävästi työtarjoukseen siksikin, että yrityksestä huokui hyvä fiilis.

– Täällä oli töissä hyviä tyyppejä ja yritys vaikutti pieneltä perheyritykseltä, vaikkei se ollutkaan sitä. Koin, ettemme olleet businessmielessä piinkovia konsultteja kellokortteineen ja tulospaineineen, vaan ymmärsimme infrasuunnittelijoiden työtä ja ajoittaista tuskaa, ja halusimme aidosti tukea ja auttaa heitä omassa työssään. Tätä mieltä olen edelleen, hän sanoo.

Asiakaspalvelun kautta koulutusten ja asiantuntijatiimien vetäjäksi

Kati Kätsyri aloitti Civilpointin tukipalvelussa vuonna 2006. Tämän jälkeen hän alkoi tehdä asiakastuen lisäksi koulutuksia ja rosteriin lisättiin myös esimiestehtäviä. Vuoden 2022 alussa, kun Arkance Systems Finland perustettiin ja organisaatiota pyöräytettiin uusiksi, muuttui Kätsyrin rooli. Palvelupäälliköstä tuli asiantuntijajohtaja.

– Meillä on käytössä asiantuntijakeskukset, eli aiempia tiimejä yhdistettiin isommiksi osaamiskokonaisuuksiksi. Tällä hetkellä johdan organisaatiomme yhtä osa-aluetta, Asiantuntijakeskusta, joka on jaettu neljään eri tiimiin. Kutakin tiimiä vetää Service Team Manager, joiden kanssa teen tiivistä yhteistyötä. Tiimien vastuualueina ovat mm. asiakastuki, kehitys ja tuotteet.

Kätsyri kokee, että parasta tämänhetkisessä tehtävässä on vaihtelevuus ja ihmisten osaamisen hyödyntäminen laajasti. Asiantuntijakeskuksessa nimittäin on neljä pienempää tiimiä, mutta osaajat voivat sulavasti liikkua tarpeen mukaan tehtävästä toiseen osaamisen ja mielenkiinnon perusteella.

– Monenlaiset työt ovat minun juttuni. Olen aina nauttinut siitä, että joudun ja saan tehdä erilaisia työtehtäviä. Esimiestehtävät ovat itselleni vielä suhteellisen tuore vastuualue, joten siinäkin on vielä hurjasti opeteltavaa.

Meillä tiimissä jokainen saa olla oma itsensä heikkouksineen ja vahvuuksineen. Niin nuoret kyvyt kuin yrityksessä jo pidempään olleet osaajat saavat tilaa kasvaa ja kehittyä. Kätsyrille on tärkeää myös se, että tiimiläisten uudet ajatukset otetaan avoimin mielin vastaan, ja halukkaita rohkaistaan jalostamaan ja viemään ideoita eteenpäin.

Hyvän porukan tukemana voi kasvaa ja kehittyä nopeasti

Kätsyri kehuu Arkancen eteenpäin suuntautuvaa ja ihmisen kyvyt tunnistavaa johtamistapaa.

– Itse siirryin infrasuunnittelijan taustalla tähän yritykseen, ja olen esimerkki siitä, kuinka nopeasti voi kehittyä ja päästä pitkälle. Hyvä porukka ympärillä kannustaa ja antaa jokaiselle mahdollisuuden kasvaa. Olin otettu siitä, että minussa nähtiin esimies, vaikken tehtävän vaatimaa osaamista tunnistanut silloin itsessäni, hän kiittelee.

Uusi rooli on vaatinut vanhasta poisoppimista. Täytyy olla valmis ottamaan vastaan uusia tehtäviä, ja luopumaan vanhoista jo ajankäytännöllisistäkin syistä. Kätsyri kokee esimiestyön tietynlaisena kasvatustyönä, jossa korostuu ihmismielen ja psykologian ymmärtäminen.

Kätsyrin uraan on mahtunut monta muutosta.

– Vaikka olen ollut täällä jo 16 vuotta, niin tylsää hetkeä ei ole tullut eteen. Säännöllinen möyhentäminen niin organisaatiossa kuin omissa tehtävissäkin tuo vaihtelevuutta ja uusia urakäänteitä, nauraa hyväntuulinen Kätsyri.

Asenne ja persoona ratkaisevat

Uusia asiantuntijoita haetaan kasvavaan yritykseen jatkuvasti. Henkilöt, jotka ymmärtävät rakennettua ympäristöä ja sen lainalaisuuksia monelta kantilta, ovat vahvoilla.

– Ammattilaisuus ja vahva osaaminen on toki tärkeää, mutta arvostamme vielä enemmän oikeaa asennetta ja persoonaa, kuvailee Kätsyri.

Arkancen yrityskulttuuri nojaa avoimuuteen ja vahvaan sisäiseen kommunikointiin. Asiantuntijakeskusten tai tiimien rajoja ei tarvitse pelätä, ja kaikista aiheista voi puhua suoraan niin kollegoiden kuin johtoportaankin kanssa.

– Arkancella on alusta asti ollut selvää, että elämä on jatkuvaa oppimista, ja tämän ymmärtää myös johto. Asiat eivät etene senioriteetin vaan ideoiden ja rohkeuden kautta.